Koreografi

Koreografina minulle tärkeintä on tunne, merkitys ja läsnäolo. Rakennan liikekieltä, joka nousee kehosta, hetkestä ja yhteydestä itseen ja toisiin. Teokseni voivat olla hyvin monenlaisia; esimerkiksi vahvoja, herkkiä, taiteellisia tai rytmikkäitä, mutta kaiken ytimessä on halu koskettaa ja olla läsnä siinä hetkessä.

Olen koreografioinut teoksia erilaisiin esityksiin ja eri kokoisille ryhmille. Tähänastisesti isoin koreografinen projektini on kuitenkin ollut taiteellinen opinnäytetyöni (2025), joka sisälsi seitsemän osaa. 

Nautin erityisesti projektien rakentamisesta alusta asti, sekä tunnelman, liikkeen ja rakenteen kehittämisestä yhdessä esiintyjien kanssa. Myös yhdessä kollegan kanssa teoksen luominen oli erittäin kiinnostavaa ja antoisaa. Koreografina uskon lempeän ja selkeän ohjauksen voimaan ja siihen, että turvallinen ympäristö antaa tilaa luovuudelle ja yhteyksien rakentamiselle. 

Koreografina olen tarkka, mutta intuitiivinen. Rakastan uppoutua yksityiskohtiin, mutta en kuitenkaan kadottaa teoksen ydintä. Teoksen teemaa ja viestiä pohtiessani usein musiikki toimii inspiraationi lähteenä, ja teokseni ovatkin enimmäkseen hyvin musiikkilähtöisiä sekä rytmikkäitä. Ryhmäteosta ohjatessani olen kuuntelevainen, mutta määrätietoinen. Minulle on tärkeää, että tanssijat ovat itse kiinni teoksen sanomassa, ja että he pääsevät loistamaan myös omalla luovuudellaan ja taidoillaan esimerkiksi improvisaation ja ilmaisun keinoin.

Tällä hetkellä minua inspiroivat teokset, joissa yhdistyvät liike, tunne ja visuaalisuus. Haluan, että tanssi tuntuu ja näkyy. Haluaisin tulevaisuudessa työskennellä enemmän omien teosten ja esiintyvien ryhmien parissa, sekä luoda esityksiä, jotka vievät katsojan pois arjesta, kohti jotain aitoa ja koskettavaa.

Taiteellinen opinnäytetyöni 2025

Tanssin merkitys

Kuvat: Teea Siippainen

Tanssin merkitys oli taiteellinen opinnäytetyöni, joka syntyi tarpeestani laajentaa ymmärrystäni tanssin positiivisista vaikutuksista ihmiseen. Opinnäytetyöni sisälsi taiteellisen työn sekä kirjallisen raportin, joiden tavoitteena oli laajentaa ihmisten käsitystä tanssista ja sen merkityksistä sekä välittää tanssin myönteisiä vaikutuksia ihmiseen, elämään ja hyvinvointiin. 

Linkki kirjalliseen raporttiin:

https://www.theseus.fi/handle/10024/888941

”Monipuolinen! Tosi upea energia ja nerokas koreografia <3” (Taiteellisen opinnäytetyön katsojapalaute 1.3.2025) "Hauskan vaihtelevia tunnelmia ja kekseliäitä koreografioita! Upea kokonaisuus." (Taiteellisen opinnäytetyön katsojapalaute 28.2.2025)

Muita teoksiani

Tanssinopettajaopintojeni aikana pääsin koreografioimaan kaksi isompaa teosta (2023), joista toinen oli soolotanssi matkalla minuksi, ja toinen useammasta kohtauksesta muodostunut ryhmäteos Heart on the Dance Floor, jonka koreografioin kollegani Catarina Ramoksen kanssa yhdessä. 

Lisäksi koreografioin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötyöni, jossa tanssin itse myös mukana (2022). Tämän teoksen nimi on Olen tässä, ja videoon teoksesta pääset skrollaamalla hiukan alas ja klikkaamalla kuvan linkkiä.

"Teos oli kokonaisuudessaan raikas ja mukaansatempaava. Liikemateriaali heijastelee koreografin monipuolista taustaa ja innovatiivista lähestymistä liikkeen luomiseen. Teoksen kerronnallisuus välittyy vahvasta tunteita välittävästä ilmaisusta ja tanssin tuoma hyvä olo ja energia hyökyy katsomoon saakka. Tanssijoiden välinen yhteys kipinöi vaihtelevana energiana ja dynaamisina vaihteluina ja sitoo teoksen ehyeksi kokonaisuudeksi. Teoksen visuaalinen maailma on mietitty loppuun saakka ja tukee aiheen omintakeista käsittelyä." - Elina Turpeinen Kuopion tanssistudio, lopputyön arvio 2022

Ota yhteyttä

inka.savolainen@relessamovement.fi

@tanssiinka & @relessamovement

+358 50 356 8646

@Relessamovement